محققان، مدارک جديدي به دست آورده اند که نشان مي دهد مقادير کم اشعه آفتاب که به طور مستقيم و بدون حضور حفاظت کننده هاي پوست مثل ضدآفتاب ها به بدن مي رسد، براي سلامت مفيد خواهد بود.
مطالعه پيشين نشان داده بود که کمبود ويتامين دي با افزايش خطر ابتلا به چندين نوع سرطان در ارتباط است ، اما اخيرا دانشمندان متوجه شده اند کمبود ويتامين دي مي تواند عامل اصلي برخي دردهاي استخواني و عضلاني بدون علت شناخته و مشخص شوند. در يک مطالعه که روي 150 کودک و بزرگسال مبتلا به دردهاي استخواني و عضلاني بدون علت مشخص انجام گرفت ، مشخص شد که تقريبا همگي دچار فقر اين نوع ويتامين بودند و در برخي از آنها اين کمبود ويتامين بسيار شديد بوده است. مهمترين راه دريافت ويتامين دي در انسان ، توليد اين ويتامين در سلول هاي پوست از طريق تاثير نور خورشيد است. بنابراين افرادي که از نور خورشيد اجتناب مي ورزند و يا هميشه از ضد آفتاب ها براي پيشگيري از سرطان پوست استفاده مي کنند، در خطر کمبود ويتامين دي هستند. محققان پيشنهاد مي کنند که مردم بايد تماس خود با نور خورشيد را محدود کنند.
ولي نبايد به طور کامل از نور خورشيد اجتناب کنند. ميشل هوليک محقق اين بررسي معتقد است ، ارتباط شخص بين افزايش خطر ابتلا به سرطان هايي چون پروستات کولون و پستان با کمبود ويتامين دي وجود دارد و همچنين ويتامين دي ممکن است بدن را در مقابل بيماري هايي چون بيماري هاي قلبي عروقي ، بيماري هاي خود ايمني و حتي ديابت نوع يک (وابسته به انسولين) حفاظت کند. جديدترين مطالعه در دانشگاه مينه سوتا مدارک قوي تري براي ارتباط کمبود ويتامين دي و دردهاي اسکلتي و عضلاني بدون علت مشخص به دست آمده است.افراد شرکت کننده در اين مطالعه زير 30 سال و همگي دچار کمبود ويتامين دي بودند. محققان مي گويند که بدترين نوع کمبود ويتامين دي در افراد جوان و بخصوص زنان حامله و زناني که تازه بچه دنيا آورده اند، اتفاق مي افتد.
به عقيده محققان درد بدون علت مشخص به مقدار زيادي با کمبود ويتامين دي مرتبط است. لذا بيماران مبتلا به اين نوع دردها بايد از اين نظر آزمايش و در صورت لزوم درمان شوند. اگرچه دريافت ويتامين دي از غذاها و مکملهاي دارويي نيز امکانپذير است ، اما هر دو تحقيق مي گويند که اين روش چندان کارساز نيست.
يک ليوان شير يا آب پرتقال حدود 100 واحد بين المللي (100IV) و مولتي ويتامين به طور معمول 400IV ويتامين دي دارد. در حالي که يکي از محققان معتقد است بيشتر مردم نيازمند حدود 1000IV ويتامين دي در روز هستند. رژيم غذايي توصيه شده به افراد براي ويتامين دي باتوجه به سن ، جنس و شرايط پزشکي فرد متغير است ، ولي چيزي حدود 200 تا 600IVاست. ساير منابع ويتامين دي را روغن کبد ماهي ، ماهي آزاد، شاه ماهي و ساردين تشکيل مي دهند. مکملهاي ويتامين دي نيز 200 تا 4000IV ويتامين دي در روز را تامين مي کنند؛ اما يک فرد داراي پوست روشن که با لباس شنا در ساحل استراحت مي کند، حدود 20IV هزار ويتامين دي جذب مي کند.
البته مقدار اشعه آفتاب مورد نياز براي به دست آوردن ويتامين دي به مقدار کافي ، به نوع پوست افراد، جايي که فرد زندگي مي کند، زماني از سال و زماني از روز که فرد در معرض نور خورشيد قرار مي گيرد وابسته است.مردمي که در نواحي شمال زندگي مي کنند براي کسب ويتامين دي از نور خورشيد در زمستان مشکل دارند، اما در تابستان يک فرد داراي پوست روشن در ساحل حدود 5 دقيقه ويتامين دي مورد نياز خود را تامين مي کند و به نظر نمي رسد اين زمان کوتاه در معرض آفتاب بودن ، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزايش دهد.